خواص انار برای درمان زردی نوزاد
نوشته شده توسط : احمد رضایی

بعضی نوزادان وقتی به دنیا می آیند، بدن وسفیده چشم شأن بیشتر ازحد معمول زرد است. زردی نوزادان به دلیل میزان بالای بیلی روبین در بدنشان ایجاد می شود.این بیماری، سبب ایجاد رنگدانه های زرد در پوست و سفیده چشم می شودو درمان های مختلفی دارد. وسیله ای که بیشتر ما می شناسیم دستگاه فتوتراپی با نورماورای بنفش است. زردی نوزادان اگر کم باشد درمراحل اولیه، کم خطر و درمنزل نیز قابل درمان است.

 

نحوه تشخیص زردی نوزادان

زردی در نوزادان از همان روزهای اولیه تولد آغاز می شود؛ علائم آن معمولا با زردی پوست و گاهی چشم ها بروز می کند، زردی ابتدا تنها صورت را در بر می گیرد اما رفته رفته قفسه سینه، ناحیه شکم، پاها و کف پا و اندامهای تحتانی را نیز درگیر می کند؛ زردی در نوزادان گاهی باعث خستگی مفرط و سوءتغذیه می شود، نوزادانی که در 24 ساعت اول پس از تولد دچار این علائم می شوند، باید حتماً تحت آزمایش میزان بیلی روبین قرار گیرند البته برای احتیاط بهتر است طی 5 روز اول تولد، کودک تحت بررسی قرار گیرد تا از عدم ابتلا به زردی در او مطمئن شوید.

 

درمان های خانگی زردی نوزاد

درمان زردی نوزاد با آب انار

دادن انار به طور مستقیم به نوزاد کاملاً اشتباه است زیرا پزشکان معتقدند حتی تا شش ماهگی هم به نوزاد آب معمولی داده نشود زیرا شیر مادر همه مواد غذایی مورد نیاز نوزاد را دارا است و نیازی به خوراندن سایر مایعات به نوزاد نیست.

اگر مادری که نوزاد را شیر می دهد، آب انار میل کند، ولی به شرط اینکه نوزاد دل درد نگیرد، می تواند در درمان زردی نوزاد موثر باشد. مزاج انار به طور کلی سرد و خشک است و هر چه ترش تر باشد مزاج سرد و خشکی آن نیز بیشتر است و ممکن است آب انار برای زردی نوزاد موثر باشد.

به طور کلی به این نکته توجه داشته باشید که توصیه آب انار برای زردی نوزاد از تجویزهای سنتی برای درمان زردی نوزاد است و چنین اقداماتی باید زیر نظر پزشک و با مجوز پزشک انجام گیرد و والدین باید در این زمینه آگاهانه تصمیم گیری کنند.

نور خورشید

هنگام بروز زردی کم در نوزادان، با مشورت پزشک می توانید از نور خورشید کمک بگیرید. نگه داشتن کودک در نورخورشید، بسیار تأثیرگذار است فقط مراقب باشید طولانی مدت در معرض نورخورشید قرار نگیرد زیرا ممکن است باعث آفتاب سوختگی وی شود.

 

آب جوانه گندم

آب جوانه گندم کمک می کند تا سموم بدن کودک دفع شود. اگر کودک توسط شیر مادر تغذیه می شود، مادر باید آب جوانه گندم مصرف کند زیرا از طریق شیر مادر به کودک می رسد.

 

شیردهی مداوم

کودک باید به طور منظم تغذیه شود. تغذیه منظم کمک می کند تا بیلی روبین شسته شود، همچنین به کارکرد کبد کمک می کند و بدن نوزاد آب کافی خواهد داشت.

 

شیرخشت و ترنجبین

ترکیب گزانگبین، شیرخشت و ترنجبین مشهورترین درمان خانگی و یکی از مؤثرترین روش های درمان زردی نوزاد است.(با مشورت پزشک)

 

مواد مکمل همراه با شیر خشک

اگر کودک شما شیرخشک می خورد، پزشک می تواند مکملی تجویز کند که به درمان زردی کمک کند.

 

حمام نوزاد با گل بنفشه و گل خطمی

یکی از درمان هایی که برخی متخصصان طب سنتی آن را پیشنهاد می دهند، حمام کردن نوزاد با عصاره یا جوشانده گیاه گل بنفشه و گل خطمی است. برای انجام این روش ساده، کافی است با اضافه کردن گیاه گل بنفشه و خطمی به آب گرم داخل وان نوزاد، او را حمام کنید.

 

درمان با لامپ های مخصوص

لامپ های خورشیدی مخصوص، یک درمان جایگزین فتوتراپی در بیمارستان هاست.

 

دیگر خواص انار

ضد سرطان

انار به عنوان منبع آنتی اکسیدانی قوی، خوراکی ایده آل برای پیشگیری از سرطان در برنامه روزانه است و حتی می تواند مانع پیشرفت بیماری شود. البته تاثیر آن در مقابله با سرطان پروستات ملموس تر است و می تواند روند تکثیر سلول های سرطانی را به یک سوم برساند. عملکرد آن نسبت به سرطان پستان و پروستات ناشی از تنظیم هورمون های استروژن است و تانین های موجود در آن با فعال شدن در سیستم گوارش در برابر سرطان کولون موثر خواهد بود. ایزوفلاون های (فیتواستروژن ها) انار نیز به کاهش سلول های سرطانی کمک می کنند و تاثیر قابل توجهی در این خصوص دارند.

 

ضد پیری

خاصیت آنتی اکسیدانی انار این بار نیز به عنوان یک راهکار طبیعی ضدپیری بیش از پیش مورد توجه تولیدکنندگان محصولات آرایشی است. در واقع، انار بر فیبرهای پوست اثر می گذارد و حالت کشسانی بهتری به آن می بخشد.

البته 80 درصد این فواید از طریق مصرف خوراکی تامین می شود و استعمال خارجی چندان تاثیری ندارد. به این ترتیب که ماساژ موضعی روزانه آب انار رقیق شده با روغن زیتون روی پوست می تواند به برطرف شدن لکه های قهوه ای کمک کند.

 

خواص انار و آب انار برای زنان باردار

انار میوه ای خونساز است. انار خون را تصفیه می کند. هر چقدر یک مادر باردار دارای خون بیشتر و سالم تری باشد مسلم است که بهتر و سالم تر می تواند دوران بارداری را سپری کند زیرا نیاز یک زن حامله در دوران بارداری به خون بیشتر می شود و کمبود خون می تواند خدای ناکرده مشکلاتی را برای مادر باردار یا جنین او به همراه داشته باشد.

خاصیت دیگر انار برای زنان باردار ، خاصیت ضد ویاری و ضد تهوعی انار است. مصرف انار به صورت ناشتا در هنگام صبح و قبل از صرف صبحانه از تهوع بارداری جلوگیری می کند.

انار مخصوصاً اگر با هسته اش خورده شود خاصیت ضد یبوستی دارد و از این نظر هم برای زنان بارداری که دچار یبوست در دوران بارداری می شوند یک میوه عالی برای رفع یبوست بارداری به شمار می رود.

 

ضدسرفه

شاید عجیب به نظر برسد، اما انار یک ماده غذایی موثر برای سرفه است. درواقع، ویتامین B6 که انار سرشار از آن است باعث تقویم سیستم ایمنی بدن می شود. به این تاثیر عالی باید خواص ضدالتهابی فلاونوییدها (نوعی از اکسیدان ها)، عملکرد ضدباکتریایی و ضدویروسی و تانین ها را نیز اضافه کرد. از این پس برای تسکین سرفه های مزمن، یک تا دو بار در روز آب انار را غرغره کنید.

 

ضدسوءهاضمه

از قدیم گفته می شد انار برای بهبود بیماری های گوارشی مفید است که البته از لحاظ علمی نیز تایید شده است. در کل، فلاونوییدها، تانین ها و فیبرها ترکیبات عالی برای سیستم گوارش هستند که ناشی از عملکرد ضدباکتریایی، ضدویروسی و ضدالتهابی آنهاست. به علاوه، انار می تواند به تسکین نفخ، اسهال و... کمک کند.

 

ضدچربی

انار، میوه مناسبی برای سیستم قلبی- عروقی است و از جنبه های مختلف مفید است؛ کلسترول بد خون (LDL) و فشار خون را کاهش می دهد و جریان خون را نیز بهبود می بخشد. حتی ترکیبات انار باعث می شود جذب چربی ها طی فرایند هضم کاهش پیدا کند.

 

ضدآلزایمر

مصرف منظم انار می تواند از بروز اختلالات عصبی پیشگیری کند. گرچه هنوز مطالعات دقیقی در این باره انجام نگرفته، اما به نظر می رسد تاثیر اکسیدانی انار می تواند نقش محافظتی در برابر اختلالات عصبی مرتبط با پیری و بیماری هایی مانند آلزایمر داشته باشد.

 

منبع: rangsalamty




:: بازدید از این مطلب : 58
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 مرداد 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: